Vuonna 2018 markkinoinnille asetetaan kovempia odotuksia kuin koskaan aikaisemmin.
Digitaalisuus on muuttanut markkinoinnin lopullisesti. Digitaalisen markkinoinnin keskiössä on helposti saatavilla oleva data, jonka avulla tunnemme kuluttajan ostokäyttäytymistä entistä paremmin. Tämän tiedon avulla pystyy tehostamaan markkinointia, kunhan asettaa markkinoinnille selkeät tavoitteet. Tänä päivänä suurin osa markkinoijista ei silti pysty osoittamaan markkinointiin sijoitetun rahan tuottoa (ROI) ja vain noin 12% yrityksistä pystyy seuraamaan markkinoinnin vaikutusta liikevaihtoonsa.
Määrittelin viisi tekijää, joiden avulla digitaalisesta markkinoinnista saa enemmän irti ja joiden avulla digitaalisen markkinoinnin tulokset paranevat ja tehokkuus kasvaa. Digitaalisen markkinoinnin suosituimmat kanavat ovat pysyneet samana jo lähes kymmenen vuotta, mutta tavat ja keinot markkinoida muuttuvat huima vauhtia. Erot parhaiten ja heikoiten suoriutuvien välillä kasvavat. Analytiikka tarjoaa digitaaliseen markkinointiin mahdollisuuksia, jolla opitaan ymmärtämään paremmin asiakkaita ja heidän käyttäytymisen muutoksia. Suunnitelmallisuus ja järjestelmällisesti toimiminen antaa välineitä analysoida omien markkinointikampanjoiden ja sisällön kehitysprojektien onnistumisia, joita kannattaa hyödyntää myös tulevaisuudessa. Omien asiakkaiden ja heidän tarpeidensa tunteminen antaa etulyöntiaseman suhteessa kilpailijoihin.