Verkkokaupan perustaminen: 10 vinkkiä markkinointiin
Verkkokaupan perustaminen on iso päätös ja siihen liittyy paljon asioita, joita kannattaa ottaa huomioon heti alussa. Miten perustaa verkkokauppa on hyvä kysymys, johon löytyy paljon vinkkejä ja oppaita eri näkökulmista. Käsittelen verkkokaupan perustamista myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta, joka osittain linkittyy sivuston käyttäjäkokemuksen kanssa. Verkkokauppaa perustettaessa on tärkeää ajatella loppukäyttäjää, miten sivuston hän kokee sivuston käytön tai siellä esittelyssä olevat tuotteet.
Jo alkuvaiheessa on hyvä miettiä, että miten tulet markkinoimaan verkkosivuja jatkossa. Verkkokauppa ei itsessään tuo lisää myyntiä, vaan sivustoa on jatkuvasti markkinoitava ja kehitettävä. Markkinoinnin keinoja on paljon, mutta oheisessa listassa on vinkkejä verkkokaupan markkinointiin. Verkkokauppaa perustettaessa kannattaa miettiä, että kuinka saan kyseiset markkinointitaktiikat käyttöön sivustolla vai vaatiiko se sivuston jatkokehitystyötä.
FIRST THINGS FIRST
Verkkokauppaa perustettaessa kannattaa tehdä heti seuraava toimenpiteet:
- Osta kaikki yrityksen brandin domainit, kuten .fi, .com, .net, org, jne.
- Avaa brandinimellä sosiaalisen mediakanavat, kuten Facebook, Instagram, Twitter, Tiktok jne.
- Lisää sivustosi Googlen hakuun yritys tai brandinimellä.
- Lisää sivustosi mahdollisimman moniin hakukanaviin.
10 VINKKIÄ VERKKOKAUPAN MARKKINOINTIIN
- Valitse alusta, joka tukee markkinointia ja myyntiä.
- Tee toimiala ja kilpailija-analyysi.
- Suunnittele huolella hakusanat (SEO) verkkokauppaan.
- Valitse uusasiakas markkinoinnin taktiikat.
- Valitse asiakas markkinoinnin taktiikat.
- Lisää yrityksesi hakupalveluihin, joita ihmiset käyttävät.
- Tee yrityksellesi some-tilit.
- Tee hakukone- ja some-markkinointia.
- Omista yrityksesi domainit.
- Älä ikinä osta puhelimessa markkinoinin palveluita. Vaan vaadi aina kirjallinen tarjous.
VERKKOKAUPPA-ALUSTAN VALINTA
Sivuston tulisi olla helppo käyttää, kohdella käyttäjiä tasapuolisesti, tuottaa iloa käyttäjälle ja ratkaista ongelma tai tarve. Käytön helppous tulee pitkälti verkkokauppa-alustasta, josta löytyy Paytrailin vuonna 2021 tekemä Opas verkkokauppa-alustan valintaan.
Yksi suosituimmista verkkokauppa-alustoja tällä hetkellä on WordPress / Woocommerce, johon löytyy paljon teemoja ja lisäosia, joilla voi kehittää sivuston käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä. Toteutuksen voit tehdä itse, mikäli sinulla riittää aikaa ja kärsivällisyyttä sivun totutukseen. Voit myös etsiä kumppanin, joka toteuttaa verkkokaupan ja auttaa sinua markkinoinnissa. Lue lisää verkkokaupan toteutuksesta ja erityisesti tämä blogikirjoitus, mikäli haluat hyödyntää myymälän varastoa verkkokaupassa.
TOIMIALA JA KILPAILIJA-ANALYYSI
Verkkokaupan perustaminen olisi hyvä aloittaa kilpailija-analyysillä, jossa kartoitetaan kilpailijat ja heidän verkkosivunsa. Samalla nähdään, että mitkä ovat todennäköisesti kilpailijoiden tärkeimmät tuoteryhmät ja palvelut, joka on myynnin ja markkinoinnin kannalta kullanarvoista tietoa. Tässä yhteydessä on tärkeää kartoittaa palveluihin ja tuotteisiin liittyvät hakusanat, joita hyödynnetään sivuston rakenteen ja sisällön rakentamisessa.
HAKUSANAOPTIMOINTI (SEO)
Hakusanaoptimoinnin jättämättä tekeminen verkkokauppaa perustettaessa voi tarkoittaa, että kaikki sisältö joudutaan nimeämään ja järjestelemään uudestaan sekä kaikki sisältö tekemään uusiksi. Voit toki myöhemminkin ottaa käyttöön uusia markkinointitaktiikoita, vaikka olisitkin jo toteuttanut verkkokaupan.
Hakusanaoptimointi (SEO) on erityisen tärkeää, sillä sitä kautta sivustolle löytävät asiakkaat, jotka etsivät yrityksenne myymiä tuotteita tai palveluita. Hyvin tehty hakusanaoptimointi voi tarkoittaa kuukaudessa tuhansien eurojen arvoista ilmaista näkyvyyttä ja kävijöitä sivustolla. Yksinään hakusanaoptimointi ei riitä, vaan sen tueksi tarvitaan myös muita proaktiivisia markkinointitaktiikoita. Periaatteessa jokainen klikkaus sivustolle maksaa. Hakusanamarkkinointi, hakusanaoptimointi, sosiaalisen median sisällöt, sähköpostimarkkinointi ja maksettu mainonta vaativat aikaa ja rahaa. Lue lisää markkinoinnin konsultoinnin palveluistamme.
UUSASIAKASHANKINTA VS. ASIAKASMARKKINOINTI
Kannattaa miettiä, että kuinka tehdään uusasiakashankintaa ja kuinka pidetään huolta olemassa olevista asiakkaista. Jokainen uusi asiakas maksaa, löytää hän verkkokauppaan somen tai hakukoneen kautta. He ovat kalleimpia asiakkaita, sillä heidät tavoittaa periaatteessa vain maksetun mainonnan tai hakusanamarkkinoinnin kautta. Jos saat asiakkaan tilaamaan uutiskirjeen ja luvan markkinoinnille, voit tavoittaa asiakkaan uusia palveluita tai tuotteita markkinoidessasi sähköpostilla, tekstiviesteillä tai sosiaalisessa mediassa.
MARKKINOINNIN AUTOMAATIO
Markkinoinin automaatiolla voi rakentaa verkkokaupalle tarkkaan kohdennettua markkinointia, joka osuu parhaiten asiakkaan tarpeeseen ja kiinnostukseen. Voi rakentaa eri kohderyhmille automaattisia viestejä, joka vähentää manuaalista työtä ja tuottaa lisämyyntiä yritykselle. Usein automaattiset viestit ovat niin tuottavia, että jo yhdellä viestillä maksaa markkinoinnin automaatio -työvälineen kuukausimaksut.
Ratkaisusta riippuen, markkinoinnin automaation mukana voi tulee paljon analytiikkaa, jolla pystyy rakentamaan kohderyhmiä (segmenttejä), jotka hyödyntävät parhaiten asiakkaiden tietoja. Herkkukohtia ovat tietenkin asiakkaan elinkaariarvon (customer lifetime value) ja ennusteen elinkaariarvosta sekä seuraava odotettu tilaus ja sen arvo.
SOSIAALISEN MEDIAN MARKKINOINTI (SOME)
Sosiaalisen median markkinointi on hyvä tapa tavoittaa uusia asiakkaita ja kertoa tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneille ihmisille uutuuksista ja tarjouksista.
Somen viestintää pohtiessa kannattaa avata heti, kaikki kanavat vaikka et niissä aloittaisikaan markkinointia, sillä jos joku varaa yrityksesi brandillä nimen on sitä erittäin vaikea saada itsellesi ilman, että joutuu tekemään asiasta valituksen somekanavan tukeen. Aloitat. viestinnän siinä kanavassa, joka tuntuu tukevan yrityksesi liiketoimintaa.
TÄRKEÄÄ MUISTAA!
Kun perustat yrityksen ja verkkokaupan, puhelimeesi alkaa sadella soittoja palveluiden tarjoajilta ja myyjiltä. Älä ikinä osta mitään puhelimessa. Hyvien ja kunnollisten toimijoiden lisäksi on paljon huijareita, jotka yrittävät saada sinut tekemään sopimuksen nopeasti puhelimessa. ÄLÄ IKINÄ TEE SOPIMUKSIA PUHELISESSA, vaan pyydä aina kirjallinen tarjous sähköpostiisi, jotta voit lukea sopimuksen ja sen ehdot. Yrittäjään eivät päde perinteiset kuluttaja-asiakkaan turva.
Mikäli erehdyt tekemään sopimuksen puhelimissa epäilyttävän toimijan kanssa, kannattaa heti kääntyä lakiavun puoleen ja pyytää neuvoa, jota tarjoavat esim. Suomen yrittäjät jäsenilleen.
Miten perustaa verkkokauppa? -tekstin on kirjoittanut markkinoinnin konsultti, joka on erikoistunut digitaaliseen markkinointiin.
HERÄSIKÖ KIINNOSTUS?
Jani Karsikko
Digital Marketing Consutlant
Tel. 040 503 2779
Jätä yhteydenottopyyntö
Kirjoita viestisi ja yhteystietosi niin otan sinuun yhteyttä.
Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.