Kilpailija-analyysi myynnin ja markkinoinnin uuden suunnan määrittelyssä
Kilpailija-analyysi kannattaa ottaa avuksi, kun yrityksessä pohditaan uutta suuntaa myynnille ja markkinoinnille. Usein halutaan saada ulkopuolisen näkökulma nykytilanteeseen, mahdollisuuksiin ja kilpailija-analyysi.
Yksi keskeisimmistä yrityksen myynnin ja markkinoinnin kanavista on yrityksen verkkosivut. Markkinoinnin uuden suunnan etsintä kannattaa aloittaa analysoimalla nykytilanne, markkinoilla olemassa oleva potentiaali ja kilpailijat. Uudet teknologiat antavat erinomaisen mahdollisuuden analysoida verkossa olevaa ostajakuntaa, siellä tapahtuvaa markkinointia ja orgaanista näkyvyyttä sekä maksetun mainonnan tuomaa kilpailuetua.
Kilpailutilanteen kartoittamiseen kannattaa ottaa tueksi kokenut markkinoinnin konsultti, joka pystyy ymmärtämään yrityksen myynnissä olevat tuotteet tai palvelut ja tarjoamaan ratkaisun nykyisen tilanteen korjaamiseksi.
Verkkoliikenteen kilpailija-analyysi
Markkinoinnin näkökulmasta tehty verkkoliikenteen kilpailija-analyysi kertoo, miten yrityksen verkkosivut sijoittuvat Googlen ja muiden hakukoneiden tuloksissa ja kuinka paljon liiketoiminnan kannalta olennaisimmat osa-alueet keräävät kävijöitä verkkosivuille. Analyysin pohjalta voidaan nostaa esiin keskeisimmät kehittämisen osa-alueet ja asettaa tavoitteet. Tavoitteiden saavuttamiseksi myös jatkuva seuranta on tärkeää.
Esimerkki: verkkokauppa
Esimerkkiyritys on verkkokauppa, joka myy kotitalouksille ja yrityksille pääasiassa elektroniikka. Mitä jos tämä verkkokauppa olisi kilpailijanne? Olisiko teistä kiinnostavaa tietää, minkä verran arviolta hakusanoja heillä on verkkosivuillaan ja kuinka paljon heille tulee kävijöitä näillä hakusanoilla? Ja missä määrissä ja summissa liikkuvat orgaanisten hakusanojen kautta sivuille tulevat kävijät?
Esimerkkiyrityksen verkkosivuilla olevat hakusanat, niiden tuomat kävijät ja liikenteen arvo kuukaudessa. Vertailukohdaksi voi ottaa oman yrityksen vastaavat luvut.
Esimerkkiyrityksen verkkosivuilla olevat hakusanat, hakujen määrä, kävijät ja sijoitus hakutuloksissa. Esimerkkiyrityksen tapauksessa www-osoitteet ovat piilotettu.
Hakusanan tuloksista näkee hyvin nopeasti, mikä tuote tuo yrityksen sivuille eniten kävijöitä. Jos sivuston konversio on 1-5 % voidaan arvioida myös kyseisen tuotteen tuoma liikevaihto ja kuukaudessa myytyjen artikkeleiden määrä. Jos yrityksenne ei myy kyseistä tuotetta, voisi miettiä kannattaisiko tuote ottaa myös teidän valikoimaanne?
Esimerkkiyrityksen TOP 10 kilpailevat yritykset ja verkkosivut.
Esimerkkiverkkokaupan TOP 10 kilpailevat yritykset ja verkkosivut. Jokainen kilpailija voidaan analysoida samalla tavalla ja näin voidaan löytää kilpailija-analyysin kautta parannettavaa esim. sisällössä, tuotteissa ja maksetussa mainonnassa.
Esimerkkiyrityksen TOP 10 kilpailevat yritykset ja heidän sivustoillaan käyttämät hakusanat. Vihreällä on merkitty yhteisten hakusanojen määrä. Sinisellä esimerkkiverkkokaupan hakusanat ja keltaisella on merkitty kilpailevan yrityksen hakusanat.
Mikäli kohderyhmää halutaan tavoitella maksetun hakukonemainonnan avulla, joutuvat yritykset maksamaan X € jokaisesta mainoksen saamasta klikkauksesta. Maksetun hakumainonnan budjetti voi nousta varsin korkeaksi, mikäli tarkoituksena on tavoittaa koko kohderyhmä, joka tekee hakuja kyseisellä hakusanalla. Ehkä maksetun mainonnan osalta riittäisi, että tavoitetaan pienempi osuus kohderyhmästä, jos samalla satsataan myös orgaaniseen näkyvyyteen?
Orgaaninen näkyvyys hakutuloksissa
Mikäli haluatte panostaa orgaaniseen näkyvyyteen hakutuloksissa ja sijoittua 10 ensimmäisen hakutuloksen joukkoon, ota yhteyttä ja tehdään teille kilpailija-analyysi. Saatte raportin suositeltavista toimenpiteistä ja vinkkejä sisällöistä, joiden avulla todennäköisimmin sijoittuisitte hakutuloksissa kilpailijoiden edelle. Voimme myös analysoida kuinka toimivia käyttämänne hakusanat ovat orgaanisen näkyvyyden kannalta. Analyysissä näette myös kilpailijoiden sen hetkiset mainokset ja osa-alueen suosituimmat rinnakkaiset hakusanat. Mikäli teillä ei ole riittävästi resursseja sisältöjen toteutukseen niin autamme toki teitä myös siinä.
Verkkosivujen kilpailija-analyysi
Kilpailija-analyysin pohjalta tiedämme verkkosivujenne vahvuudet ja heikkoudet, kuten kuinka monelta sivustolta on linkki verkkosivuille, orgaanisien hakusanojen määrän ja niiden tuomien kävijöiden määrän sivustolle. Tiedämme myös, että kuinka sijoitutte liiketoimintanne kannalta keskeisimpien hakusanojen osalta ja keitä ovat pahimmat kilpailijanne.
Kilpailijoiden osalta voimme tehdä analyysin, jossa näette yrityksenne toimialaa vastaavien kilpailijoiden tilanteen. Saatte tietää, mitkä sivustot ja hakusanat tuovat eniten vierailijoita kilpailevien yritysten sivustoille. Analyysin pohjalta voi parhaassa tapauksessa löytää markkinoiden ns. ”White Space Opportunities” eli esimerkiksi osa-alueen, jolla saattaa olla kysyntää mutta jolla ei ole juuri kilpailua.
5 SYYTÄ VERKKOSIVUJEN KILPAILIJA-ANALYYSILLE
- Saatte tietää, mikä on nykyisen verkkosivunne tilanne hakukoneiden tuloksissa.
- Näette kuinka hyvin verkkosivunne tavoittavat potentiaaliset asiakkaat, jotka hakevat palveluita ja tuotteita.
- Saatte tietää verkkosivujen vahvuudet ja heikkoudet, mutta myös olemassa olevat mahdollisuudet.
- Saatte näkymän kilpailutilanteeseen markkinoilla ja kilpailija-analyysin.
- Pystytte paremmin asettamaan markkinoinnille budjetin ja tavoitteet.
Blogissa esitetyt luvut ovat keskimääräisiä arvioita.
Seuraa meitä Linkedinissä
HERÄSIKÖ KIINNOSTUS?
Jätä yhteydenottopyyntö
Kirjoita viestisi ja yhteystietosi niin otan sinuun yhteyttä.
Jani Karsikko
Digital Marketing Consultant
Tel. 040 503 2779